Przepisy Nigelli Lawson

ABC GOTOWANIA

SOCZEWICA NA ZDROWIE

Znana od czasów prehistorycznych, mimo swych licznych wartości odżywczych zepchnięta poza kulinarny nawias. Soczewica, to jedna z najzdrowszych roślin strączkowych o bogatym repertuarze dań, które może nam zaoferować.

W starożytnej kuchni greckiej i rzymskiej uchodziła za potrawę ubogich. W kuchni żydowskiej przygotowywana z pszenicą służyła za danie pokutne. W Polsce niegdyś używana jako roślina pastewna na długo została zapomniana. Dziś jest ulubienicą wegetarian, w których diecie z powodzeniem zastępuje mięso. Zawiera dużo białka. Dlatego soczewicę poleca się nie tylko osobom niejedzącym mięsa, ale także sportowcom i pracownikom fizycznym. Lista dobroczynnych składników, które zawiera jest długa: jest to m.in. kwas foliowy, skrobia, wapń, fosfor oraz żelazo. Ponadto soczewica ma bardzo niski indeks glikemiczny i z powodzeniem może być stosowana podczas diet.

Jak gotować soczewicę?

Soczewica to idealny materiał na zupy, gulasze lub sałatki, świetnie pasuje do curry i doskonale łączy się z miętą, która nadaje jej pikantny posmak. W odróżnieniu od innych roślin strączkowych, nie musi być namaczana przed ugotowaniem, gdyż bardzo szybko chłonie wodę. W zależności od gatunku lub świeżości soczewicy (starsza jest twardsza) gotowanie może zająć od 10 minut do godziny. Idealne proporcje do gotowania ziaren to dwie szklanki wody na szklankę soczewicy. Musimy jednak pamiętać, iż soczewicę łatwo rozgotować, dlatego należy co jakiś czas sprawdzać, czy jest już miękka.

Sól dodana do gotującej soczewicy sprawia, iż ziarna twardnieją. Dobrze więc posolić je dopiero pod koniec, gdy są już ugotowane.

Produkty zawierające kwasy, np. wino lub pomidory, wydłużają czas gotowania soczewicy. Warto więc je dodać dopiero gdy ziarna zmiękną. Jeśli chcecie, by po ugotowaniu soczewica zachowała swój kształt wybierzcie odmianę brązową, która nie jest łuskana. Słodkawy posmak otrzymacie z soczewicy czerwonej, pomarańczowej i żółtej, które najlepsze są na zupy i gulasze, również dzięki temu, że szybko miękną, a gotując je łatwo uzyskać konsystencję kremu lub puree. Najdroższa i najbardziej aromatyczna jest francuska soczewica puy, która po gotowaniu zachowuje kształt.

Soczewica to również "baza" dla innych produktów. Z mielonej otrzymuje się mąkę. Mąka ta popularna jest przede wszystkim w krajach azjatyckich, gdzie przygotowuje się z niej m.in. chleb. Mąka z soczewicy jest bogata w białko, zdrowa i idealna do przygotowywania pełnowartościowych ekologicznych posiłków. W kuchni wykorzystamy także kiełki soczewicy bogate w kwas foliowy. Na rynku dostępna jest także soczewica w puszce, którą dostaniemy np. w sosie pomidorowym lub curry, jednak najzdrowsza zawsze będzie ta, przygotowana na świeżo.

Przydatny przelicznik: z jednej szklanki suchej soczewicy po ugotowaniu otrzymasz od 2 do 2,5 szklanki ziaren. Pół kilograma suchej soczewicy natomiast równe jest 5 szklankom ugotowanej.

Jak przechowywać soczewicę?

Z czasem kolor soczewicy może się zmieniać, ale jej liczne właściwości oraz smak nie zmieniają się. Jednak optymalny czas na jej przechowywanie to rok. Soczewicę najlepiej przechowywać w szczelnych próżniowych pojemnikach w suchym miejscu, z dala od wilgoci. Ugotowana soczewica może być przechowywana w lodówce przez tydzień. Ugotowaną soczewicę można również trzymać w zamrażalniku do pół roku, ale podczas rozmrażania może się skruszyć.

Źródło: Poradnik Domowy

Indeks haseł

Copyright © 2009 by nigellalawson.pl | All rights reserved. | Design by Misiek